Skąd wzięła się Škoda - 10 ciekawostek o popularnej marce

Škoda jest jedną z najchętniej wybieranych przez Polaków marką. Czeski producent samochodów działa na rynku motoryzacyjnym już od 122 lat. Z okazji Miesiąca Škody w Autoflix.pl prezentujemy kilka ciekawostek o jednej z najbardziej dynamicznie rozwijających się marek motoryzacyjnych, o których z pewnością do tej pory nie wiedzieliście!


2019-04-09

Škoda Auto swoimi początkami sięga połowy XIX wieku. To właśnie wtedy, w 1859 roku w Pilznie, powstały zakłady przemysłowe Emila Škody. Czeski przemysłowiec nie doczekał jednak rozkwitu marki – zmarł na kilkanaście lat przed tym, jak z taśmy produkcyjnej zjechał pierwszy samochód.

W międzyczasie dwaj przemysłowcy, Václav Klement i Václav Laurin założyli prywatne przedsiębiorstwo, z początku zajmując się produkcją rowerów. Szybko jednak rozwinęli swoją ofertę także o motocykle i automobile. Pierwszy pojazd, jaki stworzyli, Voiturette A, został zaprezentowany w 1905 roku i odniósł wielki sukces.

W 1925 roku firma Laurin&Klement została wykupiona przez przedsiębiorstwo Emila Škody. Firma działała prężnie zarówno w czasie II wojny światowej, jak i po jej zakończeniu, kiedy to częściowo stała się własnością państwową. Upadek komunizmu i rozpad Czechosłowacji sprawiły, że Škoda ponownie została sprywatyzowana – w 1991 roku 30% akcji firmy wykupiła Grupa Volkswagen, by już kilka lat później posiadać aż 70% udziałów.

Będąc własnością Grupy Volkswagen, Škoda wzmożyła produkcję. Obecnie oferuje osiem różnych modeli, w tym także nową Scalę, której premiera w Polsce miała miejsce zaledwie tydzień temu.

1. Marka została założona z powodu... znieważenia

W 1894 roku Václav Klement nie był w stanie znaleźć części zamiennych do swojego niemieckiego roweru. Odesłał go więc do producenta, załączając napisany po czesku list, w którym prosił o wymianę części. Odpowiedź, którą otrzymał, bardzo go uraziła – producent uznał bowiem za stosowne odpisać, że jeśli Klement chce uzyskać pomoc, powinien spróbować napisać list w języku, który będzie bardziej zrozumiały. Uznał zatem, że założy własny serwis rowerowy wraz z Václavem Laurinem. Tak narodziła się spółka, która następnie przerodziła się w Škodę.

2. Škoda była pierwszym producentem motocykli w Europie Środkowej

W 1898 roku Laurin i Klement zakupili motocykl, który napędzany był silnikiem zainstalowanym w kierownicy. Maszyna okazała się jednak zawodna, powodując wypadek, w wyniku którego jeden z założycieli marki stracił ząb. Producenci zaprojektowali zatem bezpieczniejszy model. Rok później zaprezentowali motocykl Slavia, pierwszy produkowany na masową skalę motocykl w Europie Środkowej. Niedługo później skonstruowali także pierwszy pojazd 4-kołowy, Voiturette A.



3. Lokomotywy, samoloty i statki marki Škoda

Po II wojnie światowej Škoda dokonała ekspansji na różne rynki, wzbogacając linię produkcyjną m.in. o lokomotywy parowe, narzędzia maszynowe, turbiny, awionetki i sprzęt transportu morskiego.

4. Marka produkuje przynajmniej milion samochodów rocznie

Škoda nieustannie zwiększa produkcję. Po raz pierwszy granicę miliona nowych samochodów, które zjechały z taśmy produkcyjnej w ciągu jednego roku kalendarzowego, marka przekroczyła w 2014 roku. Od tego czasu Škoda postawiła sobie za cel nie schodzić poniżej tej liczby każdego roku.

5. Pierwsze w pełni elektryczny projekt samochodu osobowego Škoda zaprezentowała w 2017 roku

Do 2030 roku Grupa Volksvagen zamierza zamienić całą swoją linię produkcyjną na samochody elektryczne. Marka Škoda udowodniła 2 lata temu, że jest gotowa sprostać temu zadaniu, prezentując na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie model Vision E. Samochód jest w stanie przejechać prawie 500 kilometrów na jednym ładowaniu i potrafi jeździć autonomicznie.



6. Nazwa marki oznacza... "szkoda"!

Marka wzięła swoją nazwę od nazwiska Emila Škody, którego przedsiębiorstwo przekształciło się w 1899 roku w Zakłady Škoda. W dosłownym tłumaczeniu Škoda oznacza po prostu "szkoda", a pisana małą literą tłumaczona jest jako nieszczęście lub uszkodzenie. Jak jednak widać, ten zbieg okoliczności wcale nie zaszkodził czeskiej marce w odniesieniu sukcesu.

7. Logo Škody symbolizuje prędkość i harmonię

Znane nam dziś logo powstało w 1923 roku, kiedy to połączyły się dwa różne znaki towarowe. Pierwszym z nich było logo przedsiębiorstwa stworzonego przez założycieli marki, Václava Laurina i Václava Klementa. Drugim była strzała z grotem zwróconym w prawą stronę, z pięcioma piórami i kołem. Nazwa marki została dodana 13 lat później. Obecne logo ma silny przekaz metaforyczny – strzała symbolizuje prędkość, skrzydła oznaczają postep, a okręg – spójność i harmonię.



8.Škodzie zakazano używania nazwy Monte Carlo w Indiach

Nazwa Monte Carlo nadawana jest niektórym wersjom wyposażenia marki jako hołd dla wieloletniej tradycji wyścigowej związanej z tym miejscem. Škoda płaci monarchii Monako za prawa do wykorzystywania tej nazwy. Niemniej jednak po wprowadzeniu Škody Rapid z tym rodzajem wyposażenia w Indiach w 2017 roku, maka została pozwana za naruszenie praw autorskich przez tamtejszego producenta odzieży, który w Indiach posiada pełne prawo posługiwania się nazwą Monte Carlo. Sąd orzekł w tej sprawie na niekorzyść Škody i marka była zmuszona dokonać rebrandingu modelu Rapid Monte Carlo na Rapid Edition X.



9. W 2017 roku Skoda wyprodukowała 20-milionowy egzemplarz samochodu

W latach 1905 – 1991 Škoda wyprodukowała 5 milionów pojazdów. Tyle samo marka wyprodukowała w ciągu kolejnych 15 lat, czyli do roku 2006. Tymczasem 11 lat później kolejny raz podwoiła swój sukces produkcyjny. 20-milionowym egzemplarzem była Škoda Karoq, która zjechała z taśmy produkcyjnej 26 września 2017 r.

10. Najsłynniejsza reklama Škody kosztowała 650 tysięcy dolarów

W 2007 roku Škoda postanowiła wdrożyć ciekawą kampanię reklamową związaną z wejściem drugiej generacji modelu Fabia na rynek brytyjski. 60-sekundowy spot ukazuje grupę cukierników pracujących nad wykonaniem modelu Škody Fabii w skali 1:1... wyłącznie z ciasta! Wyrób, który powstał na potrzeby reklamy, miał być przeznaczony na cele charytatywne, ale ciasto nie nadawało się już do spożycia pod koniec zdjęć. W zamian za to zostało one podarowane londyńskiemu stowarzyszeniu zajmującemu się recyklingiem żywnościowym.


Czytaj także...


Listopad i grudzień ostatnią szansą na tańszy najem lub leasing

Minęło zaledwie kilka dni od ogłoszenia zmian w przepisach podatkowych dotyczących leasingu, a wielu przedsiębiorców już zastanawia się nad rejestrowaniem floty za granicą. Nowelizacja wprowadza limity finansowe, które sprawiają, że nie każde auto będzie można wliczyć w koszty przychodu. Kto zyska, kto straci i czy wśród nowych przepisów znajdują się też zmiany na dobre?

2018-11-09 czytaj dalej

Jak dbać o auto zimą - sprawdź, o czym pamiętać i w co się zaopatrzyć

Wilgoć, mrozy, gołoledź i szybko zapadający zmierzch – nadszedł najtrudniejszy okres dla kierowców. Na czas zimy warto zaopatrzyć auto w niezbędne akcesoria, a także odpowiednio zadbać o nasz pojazd. Dzięki temu nie będą mu straszne ani niskie temperatury, ani sól na drogach i ryzyko korozji.

2018-12-19 czytaj dalej

RAPORT: Wyprzedaż rocznika - czy to na pewno się opłaca?

Właśnie rozpoczął się najgorętszy okres dla sprzedawców aut – wyprzedaże rocznika 2018. Importerzy i salony prześcigają się w proponowaniu klientom konkurencyjnych ofert. Czy jest to jednak rzeczywiście dobry moment na zakup nowego samochodu, a przede wszystkim czy faktycznie oszczędzamy na takiej "okazji"?

2018-11-22 czytaj dalej

Najlepsze aplikacje dla kierowców – co warto pobrać na telefon?

Funkcjonowanie w dzisiejszym świecie ciężko jest sobie wyobrazić bez dwóch rzeczy: smartfona i samochodu. Coraz częściej te dwie rzeczy idą ze sobą w parze. Co prawda korzystanie z telefonu podczas jazdy jest niedozwolone, lecz istnieje wiele aplikacji, które nie tylko ułatwiają jazdę samochodem, ale także zwiększają nasze bezpieczeństwo. Warto je znać, zwłaszcza przed okresem wakacyjnych wyjazdów.

2019-05-31 czytaj dalej