RAPORT: Wyprzedaż rocznika - czy to na pewno się opłaca?

Właśnie rozpoczął się najgorętszy okres dla sprzedawców aut – wyprzedaże rocznika 2018. Importerzy i salony prześcigają się w proponowaniu klientom konkurencyjnych ofert. Czy jest to jednak rzeczywiście dobry moment na zakup nowego samochodu, a przede wszystkim czy faktycznie oszczędzamy na takiej "okazji"?


2018-11-22

Szumnie reklamowane wyprzedaże roczników są niczym słynny Black Friday – w ramach końcówki roku ogłaszana jest wyjątkowa okazja, która trwa krótko, ale intensywnie. Podobnie też, jak to bywa z Czarnym Piątkiem, oczekiwania klientów zamierzających skorzystać z okazji są często większe, niż okazja sama w sobie. Warto więc zastanowić się dwa razy zanim dokonamy kompulsywnego, nieprzemyślanego zakupu auta z wyprzedaży.

Na co się przygotować

Wyprzedaże rocznika zaczynają się już w listopadzie, a potrafią potrwać nawet do późnej wiosny. Obejmują samochody wyprodukowane w danym roku modelowym, czyli do końca grudnia. Z pozoru sposób działania akcji jest prosty: dealer chce sprzedać auto, które zalega mu na placu, a klient chce kupić je w okazyjnej cenie. Jest to dobry moment, aby nowy samochód nabyć znacznie taniej, w myśl zasady "kto pierwszy, ten lepszy". Trzeba jednak wziąć po uwagę, że elastyczność tej oferty jest dość ograniczona.

Problem polega na tym, że najczęściej musimy wybierać spośród samochodów stojących u dealerów na placu. Jesteśmy zatem pozbawieni jednej z największych zalet zakupu nowego, salonowego auta, czyli konfiguracji jego wyposażenia. Nie możemy też dobrać sobie do własnych potrzeb wersji silnikowej, koloru nadwozia czy tapicerki.

Jeśli więc chcemy nabyć samochód najbardziej zbliżony do naszych oczekiwań, musimy przygotować się na wizytę w więcej niż jednym salonie. Ostatecznie musimy nastawić się nawet na wyjazdy do innych miast, jeśli chcemy nabyć nieco taniej auto naszych marzeń.

Tak działają dealerzy

Warto uświadomić sobie także mechanizm sprzedaży w ramach wyprzedaży rocznika. Dealerzy w pierwszej kolejności przeceniają bowiem te auta, które mają szansę sprzedać się ze stosunkowo niedużym rabatem. Zaliczyć można tu najpopularniejsze modele, które cieszą się zainteresowaniem klientów przez cały rok.

Warto poczekać zatem z decyzją zakupową do ostatnich tygodni wyprzedaży. Co prawda ryzyko przegapienia okazji jest wówczas o wiele większe, ale dopiero wtedy przeceniane są modele, które przynoszą dealerom i importerom największy zysk. Wtedy także można liczyć na naprawdę sporą obniżkę cen, bo salony znacznie schodzą z marży dopiero na ostatnią chwilę i obniżają cenę auta, co do którego są pewni, że nie sprzeda się już w żaden inny sposób.


Utrata wartości na start

Dealerom zależy na wyprzedaniu samochodów jak najszybciej nie tylko ze względu na proporcjonalnie większy zysk. Innym powodem jest utrata wartości samochodu. Im dłużej pojazd zalega na placu, tym bardziej traci. To także istotna uwaga dla osób kupujących auta w ramach wyprzedaży rocznika – w dowodzie rejestracyjnym zostanie bowiem wpisana data produkcji samochodu, a nie jego rejestracji, zatem auto już na start traci kilkanaście procent.

Należy więc mieć świadomość, że auto kupowane w ramach wyprzedaży rocznika, zwłaszcza na początku nowego roku, formalnie będzie już o rok starsze. Jeśli będziemy chcieli je sprzedać po dość krótkim okresie użytkowania (2-4 lat), pieniądze zaoszczędzone ze względu na promocyjny zakup wyrównają nam jedynie utratę wartości i jego tańszą sprzedaż.

Czy auto z promocji się opłaca?

Wielkie okazje nadchodzące wraz z końcem roku to dobry czas dla osób, które nie dysponują dużymi środkami. Kupując auto z wyprzedaży rocznika jesteśmy w stanie zaoszczędzić od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych, w zależności od ceny wyjściowej pojazdu. To też dobry czas na negocjacje dodatkowych opcji, bo dealerzy skłonni są wówczas uwzględnić dodatkowe bonusy, np. rozszerzone ubezpieczenie czy komplet opon w gratisie.

Trzeba jednak pamiętać, że choć taka wyprzedaż wydaje się dobrą okazją, ma swoje duże ograniczenia. Zanim postanowimy z niej skorzystać skuszeni obniżonymi cenami, warto przeanalizować oferty, które gwarantują konkurencyjne ceny przez cały rok, a nie tylko przez krótki czas. Wzięcie samochodu w leasingu lub abonamencie bywa często o wiele korzystniejsze niż sezonowe promocje i jest coraz bardziej dopasowane do potrzeb klienta, w tym także biznesowego. Co więcej, w przeciwieństwie do wyprzedaży rocznika, zakup taki generuje większą oszczędność w dłuższej perspektywie czasowej, a nie tylko w momencie zakupu.

ZALETY

  • oszczędność pieniędzy - pod warunkiem, że auto będziemy użytkować nieco dłużej
  • dobry okres na negocjowanie cen i dodatkowych elementów oferty u dealerów
  • gwarancja na samochód liczy się od momentu jego rejestracji, nie produkcji

WADY

  • zasada "kto pierwszy, ten lepszy" - brak pewności co do wyboru spośród pełnej oferty
  • niska elastyczność oferty - trzeba bazować na dostępnych samochodach, bez ich konfiguracji
  • samochód już w momencie zakupu jest traktowany jako roczny, zatem jego wartość jest niższa
  • ograniczona liczba samochodów - znalezienie wymarzonego auta bywa problematyczne

Czytaj także...


dowód rejestracyjny, polisa OC, mandat, samochody na abonament, samochody poleasingowe

Samochodem nareszcie bez dowodu rejestracyjnego

Od poniedziałku można będzie wsiąść do auta bez konieczności posiadania przy sobie dowodu rejestracyjnego i polisy OC. W razie kontroli dane te zostaną sprawdzone w specjalnym systemie. Warto jednak poznać szczegóły długo zapowiadanej zmiany, aby nie dać się zaskoczyć w nieprzewidzianych sytuacjach. Nowe przepisy dotyczą także samochodów na abonament.

2018-09-28 czytaj dalej

wynajem długoterminowy auta, auta poleasingowe, auto na abonament, wynajem aut,  auta używane, auto firmowe

Auto w abonamencie - to się opłaca!

Kupno samochodu za gotówkę to inwestycja duża i bezzwrotna - auto szybko traci bowiem na wartości. Podobnie jest z leasingiem, bo choć płatności rozłożone są w czasie, to w pewnym momencie przyjdzie nam wykupić pojazd. Warto zatem przyjrzeć się dokładniej opcji jaką jest wynajem długoterminowy, bo może się okazać, że już wkrótce sprzedaż aut za gotówkę stanie się całkowitym przeżytkiem.

2018-09-24 czytaj dalej

Leasing czy najem? Praktyczne porady, które pozwolą Ci podjąć decyzję

Na polskim rynku wciąż istnieje wiele mitów na temat leasingu i abonamentu. Przez to wielu klientów wciąż waha się, jaką formę finansowania wybrać, by nie przepłacić. Warto więc rozłożyć obie opcje na czynniki pierwsze i przemyśleć, która z nich najlepiej wpisze się w nasze oczekiwania.

2018-11-29 czytaj dalej

wynajem długoterminowy aut, auto w leasingu, auto w abonamencie, abonament na auto, flota dla firm

Abonament i leasing – czym się różnią?

Przedsiębiorcy mają do wyboru wiele sposobów na pozyskanie samochodów firmowych. Do tej pory najczęściej wybieranymi były leasing oraz kupno auta, jednak zaczyna się to zmieniać. Opcja auta na abonament przekonuje do siebie coraz więcej firm, którym zależy przede wszystkim na zwiększeniu mobilności oraz optymalizacji kosztów. Dodatkowo przedsiębiorcy nie muszą się martwić nieprzewidzianymi kosztami ani wykupem.

2018-09-26 czytaj dalej